Érdekességek
Ezeket ajánlom olvasni
Oldalamon többször hivatkozom két könyvre, melynek olvasása közben rájöttem arra, hogy a benne levő tartalom azon részét, amely a gyerekek fejlődése és az idegrendszer aktuális állapota közötti működésre ad magyarázatot, feltétlenül meg szeretném osztani, mert ezen tudásanyag segít igazán megérteni a bennünk és gyermekeinkben zajló folyamatokat. Millió közösségi, – és weboldal szól a gyereknevelésről, – melyek természetesen nagyon hasznosak és sokat lehet tanulni belőlük, de kevés a tudományos megközelítés. Megpróbáltam összeszedni jól érthetően ezt a rendkívül izgalmas, de egyben kissé száraz anyagot, hogy megismerjük a miérteket gyermekünk viselkedésében, életének változásaiban.
„A tinédzserek agya csodálatos szerv, mérhetetlen mennyiségű inger befogadására és hihetetlen tanulásra képes. Ez életünk legjobb évtizede. Egyik életkorban sem reagálunk ilyen nyitottan a felnőttek legjobb és legbölcsebb törekvéseire. Nincs még egy olyan lelki termőtalaj, amelyben a jó és a rossz mag is ilyen mély gyökeret ereszt, ilyen dúsan nő, és ilyen gyorsan és biztosan hoz gyümölcsöt. ” (Frances E. Jensen)
Éppen erről szól ez a könyv és weboldal – hogy felismerjük a határaikat és támogathassuk őket. Annak érdekében, hogy ne haragudjunk meg a gyerekeinkre, ne nézzünk rájuk összezavarodva, ne legyintsünk megadóan, magyarázatot kapjunk arra, hogy mitől olyan idegesítőek.
„A könyvben szereplő információk nagy része meglepő lesz – mert valószínűleg azt hittük, hogy tizenéves gyerekeink csökönyös viselkedése rajtuk múlik; hogy érzéketlenségük, dühük vagy szórakozottságuk teljes mértékben tudatos; és hogy szándékosan nem hajlandóak megszívlelni a tanácsainkat, meghallgatni a kéréseinket és engedelmeskedni a felszólításainknak.Pedig ez korántsem így van.” (Frances E. Jensen)

A Kamasz agy
Az egyik könyv A Kamasz agy címet kapta, melyet Frances E. Jensen és Amy Ellis Nutt írt.
Dr. Frances E. Jensen a neurológia professzora és a neurológiatanszék vezetője a Pennsylvania Egyetem orvosi karán. Laboratóriumi kutatásai a fejlődő agy sérüléseivel és a korspecifikus terápiák klinikai kísérleteinek kidolgozásával foglalkozik; számos díjat és kitüntetést kapott, az American Epilepsy Society (Amerikai Epilepszia Társaság) őt választotta az év tudósának. Fontosnak tartja, hogy az aggyal kapcsolatos kutatásokról a közvélemény is értesüljön, ezért számos alkalommal tartott nyilvános előadást és szerepelt a médiában. Előadásainak jó része a kamaszok agyfejlődéséről, a kamaszok agyának különleges erősségeiről és gyengeségeiről, valamint ezeknek a tinédzserekkel és a fiatal felnőttekkel kapcsolatos orvosi, társadalmi és oktatási kérdésekre gyakorolt hatásáról szól.
Amy Ellis Nutt a Washington Post tudományos újságírója, több kötet szerzője. 2011-ben Pulitzer-díjat kapott az oknyomozó könyv kategóriájában, 2009-ben pedig döntős volt. 2011-ben a Free Press kiadónál jelent meg Shadows Bright as Glass: The Remarkable Story of One Man’s Journey from Brain Trauma to Artistic Triumph c. műve.

A képernyő rabjai
Dr. Nicholas Kardaras: A képernyő rabjai című könyvéből szintén olyan kutatásokra, fejlődési folyamatokra utalok, mely alátámasztja a gyerekekben, kamaszokban végbemenő változásokat, amit a kor technológiai fejlődése, a digitalizáció hatása von maga után.
Dr. Nicholas Kardaras – USA egyik vezető függőségszakértője, agykutató, professzor, neuropszichológus. A világ, egyik vezető elvonó intézetének, a Dunes East Hampton alapítója és igazgatója. Korábban a Stony Brook Medicine (kutató és oktatókórház) professzoraként dolgozott, számos cikke jelent meg a Psychology Today-ben, közreműködött a CBS Evening News és az NPR műsoraiban.
Kutatásai során sokkoló tények tárulnak elénk, viszont ezek tudatában jobban képesek leszünk behatárolni a gyerekek kütyüzéssel eltöltött idejét, továbbá javaslatokat ad arra, hogyan lehet kiutat találni bármely gödörből. Sem Ő, sem a könyve nem ellenzi a technika fejlődését. Célja csupán a tájékoztatás és figyelmeztetés azokra az egészségügyi és idegrendszeri veszélyekre, amelyeknek azok a gyerekek vannak kitéve, akik túl sok időt töltenek a képernyő előtt.
Kutatások és megtörtént esetek
Pénzügyi nevelést az általános iskolákba!?
A digitalizációval átszőtt, felgyorsult világunkban egyre gyorsabb döntéseket kell hoznunk minden területen, így jellemzően a pénzügyi gondolkodásunk is nagyban befolyásolja jövőnket. A pénzügyi tanítás önmagában nem elég. Egy teljes szemléletváltásra lenne szükség...
Pénzügyi tudatosság – befektetés, megtakarítás, zsebpénz
Sokan keresnek meg azzal mostanában, hogy melyik a legjobb befektetés a jelenlegi válságos és bizonytalan gazdasági helyzetben. Egyértelmű válasz erre nincs, hiszen mindenkinek más-más igénye és elképzelése van a pénzével kapcsolatban. 2022. évi átlaginfláció 14,5%, ...
Digitalizáció – érzelmi, szociális kapcsolatok, szemkontaktus
Vajon milyen hatással van a digitális eszközök rendszeres használata az érzelmi, szociális fejlődésre? Ma már egészen pici gyerekeknek is a kezébe adjuk a telefont, hiszen jóval könnyebb úgy etetni, pelenkázni, stb. Óvodás gyerekek magabiztosan kezelik szüleik...


