Coaching

„A változás nem csak hogy szükséges az élethez; a változás maga az élet.” (Alvin Toffler)

 

Life&Business Coaching 

„Senki sem születik győztesnek vagy vesztesnek.

A gondolkodása teszi azzá.” (Lou Holtz)

Mi a coaching és mi fog történni?

Segítő, támogató beszélgetés Aktív, értő figyelem Kérdések-válaszok Problémamegoldás Személyiségünk keresése, erősségek feltérképezése Tervek készítése, készségek elsajátítása Önbizalomnövelés, elfogadás, stressz, szorongás levezetéséhez használható technikák Pozitív jövőkép megalkotása.

A coaching tehát egy rendszerszemléletű, segítő és támogató beszélgetés, melynek során segítek megtalálni az elakadás okát, annak megoldását. Segítséget nyújtok abban, hogy az elhatározás meg is valósuljon. Őszinte, osztatlan figyelemmel és megértéssel hallgatlak. Sokszor szükséges más szemszögből rálátni önmagunkra, ezáltal megtalálhatod a válaszokat, megoldásokat.

Feltérképezzük az erőforrásokat és egyéb lehetőségeket. A jelenben dolgozunk, a jövőre koncentrálunk. A coaching nem tanácsadás és nem terápia; a múlttal annyira foglalkozunk, amennyire szükséges, hogy megértsük adott probléma gyökerét. Eredményekre fókuszáltan segítek abban, hogy rávezesselek a megoldás felé vezető legjobb útra. A válasz benned van és én segítek előhívni.

Általában 4-6 alkalomra kiterjedő partneri együttműködés, -heti, kétheti rendszerességgel, ami természetesen változhat az élethelyzet, körülmények és aktivitás függvényében.

A bemutatkozásomban említettem az agykontrollhoz való kötődésemet, amely engem sok élethelyzetben megsegített. Megtanított arra, hogy agyunk tudatos irányításával mennyi mindent meg lehet valósítani. Szeretettel adok tudásomból,  mert:

„..az igazság ugyanis az, hogy gondolataid teremtik meg valóságodat. Mert elméd tudatalatti részének kifejtett hatásával alapvetően befolyásolják mentalitásodat, tetteidet és az életedben bekövetkező eseményeket.”

(Dr. Domján László)

Life coaching során életed bármely területét érintjük, míg business coaching során leginkább a munkával foglalkozunk. Sokszor a két témakör összefonódik. Tapasztalattal rendelkezem a vezetői beosztás területén, jól átlátom a szervezeti hierarchiát, képes vagyok átérezni a vezetőkre nehezedett nyomást, döntési helyzeteket. Ismerem a tisztán jutalékos rendszer működési alapelveit, ebben rejlő előnyök és elakadások okait.

Coach- eszközeim segítségével érdekes felismerések születhetnek; ilyen például – a személyiségteszt, – életkerék, – szereptorta, – egyéb módszertani eszközök, melyek elősegítik az önreflexiót, fókuszkeresést, általuk képesek leszünk jobban megismerni önmagunkat és ezáltal irányítani életünket.

 

Ifjúsági- és gyermek-Coaching

“A legtöbb, amit gyerekeinknek adhatunk: gyökerek és szárnyak.”    (Wolfgang von Goethe) 

Gyermekeim életkorából kiindulva, célcsoportom a 8 éves kor feletti gyerekek. Jól ismerem az érzelemvilágukat, szokásaikat, jellemzőiket.  A nagyobb, – idősebb korosztályon pedig elég sokat gyakoroltam, hálás köszönet érte a szülőknek is!

Az ülések alkalmával feltárjuk a problémákat, ha szükséges különböző eszközök segítségével, például rajzolás, kártyák, játék, stb. Vannak gyerekek, akik nehezebben tudják kifejezni magukat, nekik ez nagy segítséget jelent, de sokszor  felnőtteknél is hasznos. Preferálom a Kids’ Skills módszert, amely rendkívül hatékony a nehéz helyzetek és viselkedési problémák leküzdésében. Játékos metodikájának köszönhetően kiváló eszköz arra, hogy -akár egyénileg és -akár csoportosan is alkalmazva, rövid idő alatt olyan változást érjünk el, amely hosszú távon tartósan megmarad. Alapelve, hogy segítse és bátorítsa a gyerekeket olyan készségek elsajátításában, melynek révén túljuthatnak a nehézségeken. 

Mi fog történni?

Az ismerkedés és keretek tisztázása után, – amennyiben bizalmat szavazott nekem szülő és gyermek egyaránt, a szülő nélkül folytatódik a beszélgetés. A gyerekeket egyenrangú partnerként kezelem, a titoktartási szabályok természetesen itt is érvényesek, a szülői visszajelzés ennek tükrében történik.

Az általam feltett,- fókuszált kérdések segítségével, erőforrások keresésével, egy pozitív változás és jövőkép megalkotását irányozzuk be, melyet közösen dolgozunk ki. Fontosnak tartom, hogy önállóan is képessé váljanak az általam megtanított képességek, készségek alapján a saját elakadásainak megoldásában, megtanulják későbbiekben is alkalmazni azokat.

Mikor jöhet jól egy coach segítsége? Problémák, melyekkel kereshetsz:

    • önbizalomhiány, önismereti problémák
    • szociális kapcsolódások (család, szülők, társak)
    • pályaorintációs dilemmák
    • stresszkezelés, agresszió-, kudarc- és haragkezelés
    • teherbírás megerősítése, iskolai, szülői elvárások, megfelelés
    • iskolai konfliktusok (tanár-diák, diák-diák), beilleszkedési nehézségek
    • testvérféltékenység
    • tanulási nehézségek, fókusztartás, koncentrációs nehézségek (valós figyelemzavar, ADHD-gyanús gyermek esetében szakemberhez irányítás)
    • motiválatlanság, „lustaság”, stb.
    • ‘kütyühasználat” kordában tartása esetén.

Nézzünk meg egy rövid korcsoport elemzést.

Végzettségemet a Coaching&Love Academyn szereztem, számomra rendkívül hiteles és tapasztalt szakemberek által, ezért leírásomban többször visszautalok az itt tanultakra.  A korcsoportok meghatározása többféleképpen besorolható, a coaching-szemléletben ez a korcsoport a 3-21 éves korosztályt foglalja magában.

freepik.com/photos/university-student’>University student photo created by gpointstudio  

 

Gimnázium és egy kicsit utána: kb. 14-21 év

Legmeghatározóbb kérdése a kornak: „Ki vagyok én?”

Rendkívül kritikusak, mindent megkérdőjeleznek, ez a szülőkről való leválás kezdete, önállósodás folyamata.  Ha nincs megfelelő biztonságos háttér „elveszhetnek”. Bizonytalanság, szélsőségek jellemzik az időszakot. Viselkedés tekintetében a kortárs csoport válik meghatározóvá, – a család rovására, bár a hosszú távú tervek kiépítésében inkább a szülői háttér a mérvadó. Problémáikat inkább barátokkal beszélik meg, a szülői viselkedésminta is hangsúlyos.

Általánosságban a kamaszokról:

A gyermekkor és felnőttkor közötti átmeneti időszak, melyben számos változás tapasztalható, testi, lelki, – mind szociális viszonylatban. 13-19 év közötti időtartam, mely egyes pszichológusok szerint akár 23 éves korig is eltarthat.

Teret kap a függetlenségre való törekvés, saját identitás keresés, szülőkről való leválás, ellentmondásos érzelmek, gondolatok, éretlen problémamegoldó képesség jellemző.

Hangulatváltozások, érzékenység jellemzi őket. Nekünk, szülőknek is kihívás ebben a korszakban alkalmazkodni a változásokhoz.

A lányok korábban érnek,  rájuk inkább a befelé fordulás, szeszélyesség lehet jellemző, nehezebben fogadják el testi változásaikat, ekkor a legjellemzőbb a bulimia, anorexia kialakulása.

Elképesztő hatást gyakorol rájuk a közösségi média, a hajmeresztő, életveszélyes, neten elterjedő „kihívások” akár végzetes károkat okozhatnak.  Az agy fejletlensége okozza, ebben a korban még a kockázatvállalás, éleslátás hiánya, kedélyingadozás tehető felelőssé.

A fiúk kísérletezőbbek, extrovertáltabbak. Az ő esetükben inkább az agresszió, alkohol fogyasztás, esetleg bűnözés jelenthet veszélyt. Náluk a videojátékok használata mérvadóbb, melynek korlátozásában nekünk, – szülőknek óriási felelősségünk van.

Azonban, hogy ne csak a károkat és a veszélyeket emeljük ki, ez a korszak egy csodálatos fejlődés a felnőtté válás kapujában. Óriási mennyiségű inger és információ befogadására képesek, ebben a korban kell őket leginkább támogatnunk abban, hogy azzá váljanak, akik lenni szeretnének.

Frances E. Jensen és Amy Ellis Nutt, © HarperCollins Publishers, 2015 -ben megjelent, A kamasz agy c. könyve remekül rávilágít arra, hogy kamaszainkat hogyan értsük meg és ennek tudatában hogyan kezeljük.

Mire képesek és mire nem? Megérthetjük, hogy bizonyos készségek, képességek még nem alakultak ki, ezért sokszor olyan borzasztóan idegesítőek és rendetlenek.?

Természetesen nem szeretnék minden kamaszt megbélyegezni ezekkel az állításokkal, vannak teljesen problémamentes gyerekek is. Amit szeretnék átadni, az az, hogy legyünk velük türelmesebbek és elfogadóbbak. Sokszor ők is küzdenek önmaguk ellen, de pár év kitartás, támogatás, szeretet és stabilitás után megtalálják igazi önmagukat, hogy egy nagyszerű felnőtté váljanak, olyanná, amilyenné neveltük Őket.

Felső tagozat: kb. 10-14 év

Legjellemzőbb sajátosság ebben a korban az önértékelés hiánya. Nagy kihívás ezzel a korosztállyal dolgozni. Önmaguk keresésének állapota jellemző, kialakulóban van a nemi identitásuk, testi-lelki változások kora, nagy hatást gyakorol. Fontos mások véleménye, különösen érzékenyek a negatív kritikára.

Lányoknál a külső testi változások, fiúknál inkább a ’macsóság kap fontos szerepet. Lányok jobban alkalmazkodnak az iskolai elvárásokhoz, sokszor nagy árat fizetve érte.

Fiúk és lányok egymás iránti érdeklődése fokozódik.

Erős megfelelési kényszer és szorongás okozta, viselkedésbeli változások miatt egy coach támogatása, jelenléte a szülőkkel együttműködve igencsak ajánlott. Sokat segít, ha egy felnőttel (aki nem a szülő) megtalálják a közös hangot, megérti őket. A szocializáció tekintetében ez nagy fordulópont az életükben, a bandázás, a vérszerződések, vagy a betyárbecsület hangsúlyosak ebben a korban.

A virtuális eszközök használatának szabályozása különösen fontos, hiszen most alakulhat ki leginkább a digitális függőség.

Kisiskoláskor: kb. 7-9 év

Erre az időszakra jellemző az önbizalomhiány, megfelelési vágy kialakulásának kezdete, melynek számos külső tényezője lehet.

Szociálisan jóval fejlettebbek az előző nemzedéknél, a kortárscsoporttal való kapcsolattartás egyre fontosabb. A baráti kapcsolatok kialakulása közös érdeklődési kör alapján alakul, mely nem mindig tartós.

A finommotoros koordináció szabályozása még ebben a korban megerőltető lehet, – főleg fiúknál jellemző, hogy a ceruzát nehezen irányítják.  Csontok, inak fejlődésben vannak, könnyen sérülnek, a veszélyt is jellemzően alábecsülik.

Igénylik a gyakori dicséretet, elismerést, egyre fontosabbá válik, hogy a társak mit gondolnak róluk.

Kisgyermek korcsoport: kb. 3-7 évig

Gyermekeink legkésőbb 3 évesen kerülnek olyan közösségbe, ahol már kibővül az eddig otthon szerzett tapasztalat, szülőktől vett minták. Pozitív hatásai ennek, hogy megtanul együttműködni a többiekkel, bekapcsolódik a közösség tevékenységeibe. Elkezd kialakulni az „énkép”.

Az előzőleg bölcsis gyerekeknek könnyebben, gyorsabban megy a beilleszkedés, bár hátránya a szülők számára az lehet, hogy mivel nagyobb az önállóság, így előfordulhatnak különféle viselkedésbeli megnyilvánulások, engedetlenek, esetleg agresszívebbek lehetnek, korábbi önmagukhoz képest.

Társaságban megtanulnak jobban figyelni, beszélgetni, kb. 4 éves korukra már a közös játék, csoportos interakciók is megfigyelhetők.

Egy 5 éves gyermek már képes arra, hogy coaching ülésen vegyen részt, sőt képes megtalálni a saját megoldásait is, ha az a szintjének megfelelő játékkal, rajzolással, beszélgetéssel történik.

Sport Coaching

„Az igazi bajnokok a célt látják maguk előtt, nem pedig az akadályokat.”

(Lionel Messi)

    Sportoló és sportoló között is nagy különbség lehet. Mindenkinek más a motivációja, mindenkinek mást jelenthet a siker.  Ebből fakadóan millió féle probléma felmerülhet, hiszen teljesen más az életmódja egy élsportolónak és más annak, aki hobbiból sportol. 

    Sport -coachként nem csak sportolókkal, hanem edzőkkel, sportvezetőkkel, szülőkkel is foglalkozom. Röviden a mentális támogatást biztosítom többféle megközelítésből, például:

      • stresszkezelés
      • állóképesség javítása
      • célok meghatározása, jövőkép
      • motiváció
      • sérülésekből eredő problémák feldolgozása
      • kudarc és siker feldolgozása
      • PÉNZÜGYI változások

    Találkozásaink során feltérképezzük a rövid múltat és a jelenlegi élethelyzetet. Átbeszéljük a motivációt, – annak erősségét, esetleges gátakat, – legyen az pszichés, vagy egyéb körülmények adta, valamint a családi, iskolai, baráti, vagy távolabbi személyek által nyújtott támogatást, vagy éppen ennek ellenkezőjét.

    Pár alkalmas beszélgetés során fenti problémákra találunk megoldást és megtanulható azok kezelése. Van, akinek folyamatos támogatásra van szüksége, van akinél valóban pár alkalom elegendő, ez mindig adott helyzettől függő.

    Eredményekre fókuszálunk, segítek kihozni belőled a maximumot!

    Minden sportoló járjon coach-hoz, elképesztő lendületet képes generálni a figyelem!

    freepik.com/photos/university-student’>University student photo created by gpointstudio  

     

    Írok neked

    Adatkezelés jóváhagyása

    Telefon

    +36 20 563 0223

    Email

    kapcsolat@tudatosgeneracio.hu

    Iroda

    1221 Budapest, Duna u. 1-3. 1/117.